torsdag, november 25, 2010

Morgonstund har guld i mun, dag 7

En sen soluppgång. Det var jag som var sen, inte solen.
Jag började min dag med att gå ner till stranden och fotografera soluppgången, men jag passade inte riktigt tiden så solen stod ganska högt på himlen när jag kom dit. Förmiddagen spenderade jag på balkongen täljandes på mina pinnar. Det har nu blivit åtta stycken.

Idag har jag också varit reseguide och guidat mina vänner i Medinan. Det gick lysande om jag får säga det själv och i det här fallet är det bäst att jag har ordet, för om ni frågar dem jag guidade så har de kanske en annan åsikt. Tack vare stadsmuren som omger gamla stan kunde jag inte irra bort oss helt i alla fall, men jag kanske inte valde den närmaste vägen precis. Men och andra sidan fick vi se mycket ringmur, genuina marknader och mycket lokalbefolkning. Det var faktiskt ingen som äns försökte sälja något åt oss och vi behövde aldrig tacka nej till att gå in i någons butik. Målet med dagens utflykt till Medinan var att hitta tillbaka till en väsk-/krims kramsbutik. Och efter mycket om och men och massa fotsteg, hittade jag faktiskt tillbaka till just den butiken. Efter shoppandet vandrade vi vidare i Medinans labyrintgångar och då hittade vi en gång med en trappa uppåt mot höjden. Där fanns det lite ovanligare saker och butikerna var inte alls lika turistinriktade i sitt utbud. Vi stannade till och fikade på ett lite lustigt ställe. Där träffade vi en döv som kom fram till oss och talde om att han inte kunde höra. Sedan gick han sin väg. Efter fikat fönstershoppade vi lite och sedan blev vi så utmattade att vi bestämde oss för att åka taxi hem till hotellet. Tänk att man kan bli så trött av semester. Men innan vi kunde ta en taxi var vi tvungna att leta oss ut ur gamla stan. På vägen ut, gick vi på olika små bakgator och så plötsligt befann vi oss mitt i en prostitionsgränd. Vi vände såklart på klacken och gick snabbt därifrån. Så här i efterhand förstår vi varför den gamle mannen vände sig om och tittade så dant på oss när vi vek ner på den gatan. När vi kom ner och var ute ur Medinas shopping gränder, letade vi upp en taxi som förde oss nästan hem till hotellet. Vi bestämde oss för att gå av vid Supermarket och handla kvällsmat och lite annat smått och gott.

Sammanfattningsvis kan jag säga att vi har sett och upplevt en massa olika saker här i Tunisien och jag känner mig väldigt redo för hemresan i morgon. Det ska bli skönt att komma hem.