söndag, januari 10, 2016

Backspegel Monthly Makers

Monthly Makers december tema var glas. Jag var hur trött som helst under december men glaskursen skulle ju avslutas och det passade ju bra med tanke på temat. Jag gjorde klart min glasängel, som sedan blev en julgåva. Lödningen börjar arta sig efter 1,5 års träning, eller det kanske låter bättre med: efter 1,5 termin.
November månad tema var ljus. Jag var sjuk nästan hela november, influensa och astma deckade mig och med mig också min kreativitet. Men ett litet hus lyckades jag få ihop, jag limmade ihop huset av överbliven formboard från ett tidigare projekt.

Oktober månads tema var garn och jag försökte lära mig virka. Ett projekt jag floppade på. Av bilden att dömma kanske det inte ser ut som en flopp, men det beror på att jag tagit över virkningen från en som verkligen kunde virka. När jag försökte mig på att virka fortsättningen så minskade maskorna med minst en maska per varv, inte så lyckat. Jag avslutade raskt mitt försök, ihop om att virkningen en vacker dag skall bli locket på en väska.
September månads tema var natur. Jag bestämde mig tidigt för att arbeta med min lampa, ett gamalt projekt som jag påbörjade redan i februari. Och så hann jag med att göra två glasfåglar på glaskursen och en hare på keramikkursen.
Augusti månads tema var textil. Jag broderade slagordet "mer lek åt folket!" tillsammans med en kollega från jobbet på Vin- och spritmuseet. Sedan hann jag också med att brodera och sy en myskudde till soffan. 

Hela juli  var jag ute och reste i den vida världen och deltog inte i Monthly Makers utmaningen.

Juni månads tema var mönster. Gjorde grafiska bilder. Denna kartbild blev jag mest nöjd med.
Maj månads tema var magi. Jag deltog på en keramik/rakukurs under den här utmaningen och jag skulpterade en trollerihatt med en nyfiken kanin som stack upp sitt huvud. 
April månads tema var tändstickor. Jag byggde tillsist ett miniatyrhus och klädde fasaden med tändstickor och målade huset rött med vita knutar. Drog in el, eller tja använde mig av ett batteri och en ljusdiod.

Mars månads tema var lera. Jag skulpterade ett päron i stengotslera. Det blev tillsist en vacker oljelykta och glaseringen blev så cool.
Februari månads tema var återbruk. Jag återbrukade konservburkar, kapsyler och mjukost tuber. Jag byggde en miniatyrvärld igen med hjälp av diverse tänger, metallsaxar och limpistol.
Januari månads tema var papper. Jag arbetade med lim, ståltråd, en tapetbård och gamla metrotidningar. När jag hade format blommorna målade jag dem med akrylfärg. Sedan gjöt jag en gipssockel som jag stack ned blommorna i. Slutligen målade jag sockeln och gjorde ett par hus som blev pricken över i:t. Men eftersom det saknades liv och rörelse i mitt konstverk återbrukade jag en överbliven tapetbård och klippte ut fjärillarna från den och limmade fast dem på blommorna.