fredag, januari 21, 2011

Budgetmat

Förberedelserna inför USA-resan är i fullgång. Idag har jag lagat mat på potatis, mjöl, salt och stekfläsk. Bättre och godare budgetmat finns inte. Det bästa med vintern (förutom snön) är att all färsk potatis försvunnit från hyllorna i butiken, så att man kan koka palt igen. Palt görs på rå, fast vinterpotatis och smakar himmelskt gott, om man inte frågar min blivande USA-reskamrat vill säga. Han tycker att Palt är det värsta som finns och vill kräkas av bara doften. Min kära vän har sina brister och hans förakt för palt är en av dem. 

Det var min ungdomskamrat Östens mamma Marie, som lärde mig koka palt. Hon gör för övrigt den godaste palten i världen, i alla fall enligt mig och Östen. Egentligen finns det inte något riktigt palt recept. Man liksom bara höftar till lite eller hoftar som man säger i norrbotten och anpassar mjölet i förhållandet till hur saftig potatisen är.

Mitt palt recept:

Valfritt antal stora potatisar som man river
Salt
Lite för lite vetemjöl
Fyller på med Kornmjöl tills smeten känns bra i handen
Stekt sidfläsk eller stekfläsk

+ Koka sedan palten tills de flyter upp.
Ät palten med smält smör, lingonsylt eller sirap.