lördag, maj 26, 2012

Det bor två Pashtuner på gården, där jag bor

Det är inte ofta jag får chansen att prata med andra i mitt hyreshusområde, det är därför jag gillar att hänga vid min odlingslott för där möter jag människor med fantastiska historier. Idag mötte jag två Pashtuner, när jag jobbade med att ta bort ogräset från min nya odlingslott. De var från Afghanistan och tillhörde folkgruppen Pashtuner, mannen berättade om sina odlingar hemma i Afghanistan och om sin morbror som odlar potatis med tomatplanta som näringsgivare till potatisknölarna. Förstå vad fascinerande det är! Massa potatisknölar i jorden och tomater att plocka ovan jorden. Han förklarade att tomatplantans rötter växer genom sättpotatisen och blasten på tomatplantan drar ner solenergi och vatten till sättpotatisen, som i sin tur producerar massa potatisknölar. Han skulle försöka odla på samma sätt här i Sverige och undrade om jag visste om det gick. Jag hade aldrig hört talas om det förrän nu, så tyvärr var jag inget vidare bollplank för honom. Det var ett fantastiskt intressant möte, som jag är mycket glad för. Imorgon skall vi träffas igen, de vill nämligen gärna bjuda mig på mat när de grillar med några släktingar och jag sa faktiskt ja till det! Ser fram emot att få ta del av nya spännande samtal och berättelser.