söndag, november 11, 2012

Andreas kyrkan i Helsingfors

På väg till kyrkan försökte jag ta lite kort på vyer i Helsingfors, för jag hade ganska gott om tid. Men kameran bara gnällde och vägrade ta några kort alls. Men om jag tog ett kort rakt ner i backen och sedan på vyn, så gick det att ta ett kort. Och efter ett tag, då jag kom på att jag kunde bära kameran innanför jackan, så gick fotograferandet mycket bättre. Men så fort kameran blev kall strejkade den. Kom fram till Andreas kyrkan en halvtimme innan gudstjänsten började, det var typ jag och lovsångsteamet där. Lite pinsamt att vara så tidig, men det var alltför kallt och blåsigt ute för att spatsera runt och fördriva tiden utomhus. Så jag satte mig ner, lagom långt fram och i mitten (för där hade bänken en pinne i ryggen och mycket bekvämare än platserna utan). Det var en trevlig gudstjänst och jag uppskattade mingelfikat innan gudstjänsten började (var även mingelfika efter gudstjänsten). Det är aldrig fel med en gratis sekond breakfast och en gratis brunch, som jag brukar säga. Det var fantastisk lovsång i gudstjänsten och en helt okey predikan. Efteråt blev jag medbjuden på kyrklunch med några från församlingen. Det kändes väldigt fint att de tog emot mig så självklart in i deras gemenskap och inkluderade mig fast jag bara var en tillfällig gäst. Vi gick till en Italiensk restaurang (igen) med en bra lekhörna för barnen, det var egentligen det styrande kriteriet som man bestämde restaurang utifrån. Åt oxytterfilé med potatis och ortens grönsaker och en varm chokladkaka till efterrätt med grädde. Fantastiskt gott var det! Men har jag någon bild på detta? Nix, pix, kameran hade blivit så kall att batteriet hade laddat ur. Det var så trevligt på restaurangen, tillsammans med dessa människor, att jag blev sittandes där till klockan 17.00 och missade därmed Design museet och National museet som jag hade tänkt titta på efter kyrkan. Men vad kan man göra när man träffar på så trevliga människor (som dessutom pratar som Mumintroll allihopa). Tog farväl av mina nya vänner och gick på biblioteket en stund, gratis Internet liksom. Vilket fint bibliotek de har, skulle kunna tänka mig att flytta till Helsingfors bara för att kunna hänga där. Klockan 20.40 gick jag på bio igen, såg filmen Loopers. Inte min typ av film, den var liksom lite för slafsig. 2 timmar av ihjälskjutande av människor med avsågade hagelgevär på nära håll, där självmordet på slutet var filmens höjdpunkt. Nä, se den inte...Irrade väldigt mycket omkring på vägen hem, det gick sämre än kvällen innan märkligt nog. Men till sist kom jag i alla fall hem och kunde krypa ner i sängen och somna gott.