lördag, november 10, 2012

Lördag 10 november

Födelsedag för min fysiska kropp. Gick ganska obemärkt förbi, fast jag blev glad av grattis hälsning på Facebook från min trogna vän. Firade dagen med att köpa mig en Marimekko klänning. Det känner jag mig stolt över, drar in mycket vuxenpoäng med det köpet känner jag. Det fanns mycket jag ville ha i den butiken, men jag fastnade för den svarta ärmlösa klänningen, med grått mönster och färgglada fickor i lodrät rad. Så den fick slinka ner i shoppingbagen. I övrigt spenderades dagen med att titta på kyrkor, gå på museum, äta gott och se Skyfall på bio.

Kiasma- Moderna museet i Helsingfors är värt att besöka. Jag gillar modern kost, just för att den återspeglar och gör extrema avtryck i samtiden/nutiden. Och själva byggnaden i sig är otroligt estetiskt tilltalande. Älskar arkitekturen, vinklarna, ljuset och perspektiven, miljön på museet är så vacker! Efter museet begav jag mig till Turistinformationen för att ta reda på vart Andreas kyrkan låg någonstans. Min kära pastor tyckte ju att jag skulle fira gudstjänst med dem på söndagen. Det slutade med att jag fick instruera Turistinformationen om att det fanns en kyrka som hette Andreas kyrkan och verkligen stå på mig med att jag inte ville till stenkyrkan. De svarade att Andreas kyrkan inte var en av deras sevärdheter, varpå jag kontrade med att det var en av deras besöksvärda församlingar. Till sist hittade de dock kyrkan via Internet och den låg bara tre tvärgator bort. Men någon tid för firandet av gudstjänsten hittade de inte, så jag tog en promenad till kyrkans anslagstavla och titta efter själv. Efter det var det dags för att äta, hittade en mysig Italiensk restaurang igen! Vad kan man säga jag gillar italiensk mat. Sedan gick jag på marknaden i hamnen och köpte ett par yllesockor av en tant som precis stickade färdigt sockorna. Avslutade kvällen med att gå på bio, Skyfall, en bondfilm är ju aldrig fel att se. Fick ringa till Paula för att förstå mig på biobiljetten som var helt obegriplig, allt stod på finska. I bland är det praktiskt med en tvåspråkig terapeut!Efter filmen gick jag tillbaka till vandrarhemmet, tog en längre väg hem eftersom jag virrade lite innan jag hittade rätt och sedan somnade jag  gott i min säng på vandrarhemmet!