söndag, november 19, 2023

50 YEARS OF BEING AWESOME


Så var det äntligen dags för den stora festdagen. Emmys Fantastiska Fest För  Alla Som Vill. Den inleddes med en förfest av bästa slag. En lovsångsstund med bön och tacksägelse över allt som Gud har gjort i mitt och andras liv. Lovsången leddes av fantastiska lovsångsledare och vänner till mig. Vi sjöng lovsånger som har burit mig i tider av mörker och smärta, tillika genom tider av ljus och förnöjsamhet. Livet ser ofta ut så nämligen, en blandning av gott och ont. Men ljuset lyser i mörkret och mörkret har inte övervunnit det. Det var en mycket fin stund. 

Och efter förfestandet var det dags att sätta gästerna i arbete, ty jag tröt i ork och tid under fredagskvällen, så festsalen var inte riktigt  iordningsställd. Men det löste sig riktigt bra, jag hade fina vänner som med glädje hjälpte mig. När det var dags att kicka igång själva huvudfesten var allt på plats.
Som sagt hann vi med gemensamma krafter ställa iordning festsalen precis så som jag hade tänkt tills alla VIP-gäster anlände strax efter 12.44 som var festens officiella starttid. Det blev en fantastisk festdag, fina gäster kom, festen var lagom välplanerad (nästan ingen planering alls, men det mesta löste sig och allt flöt på utan större fadäser), fina tal hölls om min förträfflighet och goda egenskaper, rimlek och quiz fanns också som programpunkter under festen. Men man kan inte skriva om festen utan att nämna maten och tårtorna. Eftersom jag tidigt insåg att jag kommer vara galet trött efter mina intensiva cancerbehandlingar lagom till den stora festdagen, så beslöt jag tidigt att köpa min festmat från lokala förmågor. Malins Catering gjorde de fantastiska pajerna och Sala Ångbageri stod för tårtorna. Allt var så himla gott, det var ett mycket bra beslut att inte vara huslig på egen hand utan låta andra stå för den delen på festen.
Jag uppskattade verkligen att så många vänner ville komma till min by och fira min dag tillsammans med mig. Familj, vänner och kollegor kom och tillsammans gjorde de min fest fantastisk. Det gulligast inslaget på min fest var Ellas iver att vara med på precis nästan alla gruppfoton som Julia hjälpte mig att ta. Det var gosigt och väldigt gulligt. 

Mina Ranstavänner skötte raljansen i köket perfekt, tillsammans med några andra vänner och såg till att alla gäster fick mat och tårta på utsatt tid. Så tacksam för all hjälp jag fick av dem, de gjorde mitt jobb som hedersgäst mycket lättsamt. Att de sedan stod för städningen av lokalen efter festen, en finare gåva får man leta efter. Så tacksam för det!