måndag, februari 15, 2010

Mörker kontra ljus

När jag söker svar brukar jag antingen googla eller gå till Wikipedia, ja ja ibland frågar jag vänner också. Men i alla fall, de sidorna är optimala att söka på för där finns svar, även på frågorna man inte har kommit på att ställa än. Idag har jag varit på ett första besök hos en sjukgymnast och det fick mig att fundera vidare på mörker och ljus. Sjukgymnasten är en härligt färgstark människa, så det var inte hon som förde mina tankar till mörker. Vi klickade faktiskt, även om just det uttrycket är kliché varning. Men vi pratade om min bakgrund och om varför jag har ont och det förde mina tankar till mörker och ljus, då och nu, ångest och frid. De olika perspektiven är bara olika sidor på mörker och ljus.

På Wikipedia står det att "Mörker är frånvaro eller brist på ljusstrålar" och på Google får man upp alltifrån "Lev i mörker, rädda jorden" till "Jag föddes in i det mörka och ångesten är min ledsagare" till "Totalt Jävla Mörker är ett politiskt hardcore/kängpunk/punk-band från Skellefteå". Mörker kan alltså se olika ut, utifrån hur man tittar och vilka erfarenheter man har med sig. Mitt mörker har varit ganska bottenlöst och ingen av bilderna ovan stämmer riktigt in. Men så här i efterhand, då mitt mörker har transformerats genom terapi till ganska hyfsat ljus, så hade det inte suttit fel om mörkret i mitt liv hade varit ett punk-band från Skellefteå.

Vad säger då webben om ljus? På Wikipedia står det att "Ljus är en form av elektromagnetisk strålning med en våglängd mellan cirka 390 och 770 nanometer", googlar man hittar man svar som att "Ljus är uppbyggt av små partiklar som är så kallat kvanta". Ljus verkar väldigt vetenskapligt och svårbegripligt. Kanske är det därför så många bara ser mörker och fokuserar på det istället för att se det ljusa och goda. Nyhetsvärlden är ett bra exempel på det. De frossar verkligen i eländet som sker i världen. Krig, rån, våldtäkter, mord är vardagsmat. Det spelar nästan ingen roll vilken dag man ser på nyheterna eller läser en dagstidning, de ser lika ut varje dag. Det onda och mörka verkar vara lätt att göra nyheter på. Men jag kan inte låta bli att tänka på hur världen och rubrikerna skulle se ut, om alla gemensamt hjälpte till att uteslutande fokusera på det goda och ljusa istället? Jag har gjort ett sådant perspektiv byte och det förändrade mitt liv. Då jag började se ljuset mitt i det mörka, förändrades hela mitt liv. Det nya perspektivet påverkade hur jag såg på på mig själv och hur jag mådde, men också hur jag såg på andra och världen runt omkring.

Det ljusa och positiva har nämligen en enorm genomslagskraft och förmåga att förändra omständigheter på ett sätt som mörker aldrig kan. Mörker kan visserligen dra en person neråt in i depressioner och annat elände, men inget mörker kan övervinna ljusets suveränitet. Depressioner och mörker övervinns nämligen av ljus och godhet, medmänsklighet, vänskap, glädje, mediciner, mjuka nallar, fredagsmys, filmkvällar, skrattyoga, mörk choklad, vin, mascarpone/gorgonzola ost, åkerbärs sylt, lek och pulka åkande med mera. "Ty, ljuset lyser i mörkret och mörkret har icke fått makt därmed", så står det i en gammal bok som jag tror innehåller en hel del sanningar. Kanske kan världen bli annorlunda om du och jag hjälps åt att sätta det goda och ljusa i fokus. Jag har redan valt perspektiv, vilket perspektiv väljer du?