måndag, februari 21, 2011

Jag har blivit rik över natten

Jag har blivit kapital ägare, för någonstans i Sverige finns det ett papper som säger att jag teoretiskt äger över hundra tusen kronor. Det är ju lysande, inte sant? Jag skulle kunna göra massa saker för de pengarna, om de bara inte var så att "kapitalet" är en rutten kåk som min ursprungsfamilj äger till största del. Ett faktum som grusar tillvaron en hel del, för dem kan jag ju inte ha kontakt med så länge någon av dem är i livet. Detta motvilliga arv, skapade naturligtvis problem för mig i kontakten med FK och bostadstilläggsansökan som jag slängde på posten här om dagen. I min värld är kapital på papper och verkliga ekonomiska tillgångar inte riktigt samma sak, men FK ser naturligtvis annorlunda på saken. Jag hade ingen aning om att jag i teorin var så rik och jag tänker hävda med bestämdhet till FK att jag inte hade någon aning om detta, vilket är sant rakt igenom. Men om jag verkligen hade över hundra tusen kronor, vad skulle jag göra då?

Jag har inga stora drömmar som kräver ekonomiska investeringar av det större slaget, men om jag nu hade över hundra tusen kronor på banken skulle jag köpa en ny säng och en kajak. Jag skulle köpa lintråd och ylletyg. Jag skulle gå många härliga hemslöjdskurser på slöjdhuset. Jag skulle resa en del såklart. En långresa till Nya Zeeland skulle bli mitt första resmål och sedan skulle jag äta oxfilé oftare. Resten skulle jag spara till framtida investeringar, om det nu blev något kvar efter efter långresan till Nya Zeeland vill säga. Men detta är just nu bara utotopiska drömmar, eftersom pengarna består av en flagnade husvägg någonstans i Sverige, på en plats jag aldrig mer vill besöka.

Är såhär i efterhand tacksam för matresan (från 1940) på kultur kanalen, som jag såg på här om dagen. Där jag fick lära mig att man kan leva av kornmjölsgröt, bara man inte glömmer att tillföra hjortronsylten. Så med eller utan bostadstillägg, skall jag nog överleva på ett eller annat sätt (och även ta mig till USA i sommar). Idag är det för övrigt bara 131 dagar kvar tills planet lyfter mot New York.