måndag, mars 14, 2011

Slöjdhandledareutbildning, kursdag 7

I dag stod återbruksslöjd av metall och annat material med en historia på schemat. Att göra om något till något annat är väldigt roligt och det triggar igång min inneboende kreativitet och skaparlust. Nu förstår du säkert att jag hade en höjdardag på slöjdkursen. Det var verkligen genomroligt och jag önskade att tiden kunde ha fått stå stilla för en stund, men det gjorde den verkligen inte. Tiden flög iväg och när man hade kommit på en massa saker man ville prova på var det dags att städa ihop och äta lunch. Fördelen med att arbeta med återbruks material av de här slagen är att det naturligt finns tillgängligt i vardagen, så har man bara en plåtsax, en vanlig sax, ståltråd, avbitartång och en platt tång så kan man slöjda hemma i vardagsrummet. Och jag har ju allt det där, lyckliga mig.
Efter lunch arbetade vi i våra smågrupper kring det gemensamma projektet "slöjdklubbs programmet" inför gruppredovisningen som snart kommer på schemat. Lika kul och inspirerande som förra gången. När vi hade som roligast var det dags för en annan gruppaktivitet med förgängligt slöjdmaterial. Vi fick dra pinnar som delade in oss i grupper och sedan fick vi tillsammans bygga något som man kunde bära saker på. Vi valde att bygga på höjden också och inte bara platt, vi ville ha volym på vår bricka. Efteråt serverades fikat på våra brickalster. Mycket trevligt och roligt. Det var spännande att se att brickorna blev så olika fast vi hade samma material att utgå ifrån och använda oss av.