lördag, december 17, 2011

Årets pepparkaksbak 2011

Idag har jag varit med mina goda vänner i en förort bortanför min. Det var dags för det årliga- och traditions tyngda pepparkaksbaket. Vi har bakat pepparkakor i hop i 16 år i år, ja inte varje dag förstås, utan mer så där en gång per år som det skall vara.

I går kväll, klockan 21.50, kom jag plötsligt på att jag bara hade gjort en sats pepparkaksdeg av två och att jag tog den sista sirapen till jobbet. Ica är ju stängt den tiden på kvällen, så mitt hopp stod till invandrarbutikerna. Som tur hade den sista butiken sirap, de två första hade mycket annat i sina butiker, men ingen sirap. På vägen hem tappade jag hela sirapsflaskan i marken så den sprack. Fick hälla upp sirapen i en annan flaska när jag väl kom hem. Mycket ansträngande och framför allt onödigt.

Det blev en mycket trevlig eftermiddag och kväll och bara ett par pepparkakor blev lite för bruna i kanterna.  Själva pepparkaksbaket gick väldigt bra i åt och degen funkade bättre i år än i fjol och de jäste inte för mycket i ugnen. Original receptet är två teskedar bikarbonat, men jag har minskat ner det till en tesked och då blir de inte lika tjocka när man bakar med barn som inte orkar kavla degen så tunn som man skall.

Skansens Pepparkaksrecept:

1 dl sirap
1 dl socker
1 dl grädde
2 tes kryddnejlika
2 tes kanel
1 tes ingefära
50 gr smör
1 ägg
1 tes bikarbonat
6-7 dl mjöl

Blanda sirap, socker, grädde, smör och alla kryddor i en kastrull. Skall kokas i ca en till två minuter och ställs sedan åt sidan för att svalna. Häll upp hälften av mjölet i en bunke och tillsätt bikarbonat, rör om. Rör i ägget i den kalla pepparkakssmeten i kastrullen. Häll smeten i mjölblandningen och rör om, tillsätt resten av mjölet. Plasta in pepparkaksdegen i plast och låt vila över natten. Degen blir bara godare ju längre den får vila, inom vissa gränser förstås. Grädda i mitten av ugnen som ska vara 225 grader.