fredag, juni 21, 2013

Fjärdlång, dag 1

Det var lite motigt att stiga upp klockan 07.00 på en ledig dag, men går båten mot Fjärdlång klockan 08.45 från Strömkajen måste jag ta tunnelbanan 07.51. Men det är det värt för att ta sig ut i skärgården! Vem kan motstå en skärgårdstripp när himlen är blå och solen skiner?

Väl framme på Fjärdlång efter en närmare tre timmars lång och lika fantastisk båttur, gällde det att hitta en tältplats. Det var så glest med tältare att det var riktigt svårt att hitta vart campingplatsen låg, när jag väl hade hittat den kunde jag välja och vraka.. Men som en god vän skrev på tidslinjen på Facebook, så var det en campingplats som "inger ett visst mått av rekreation i avskildhet" och kan man egentligen ha det bättre: jag, mitt tält, fågelskri och havet nästan helt för mig själv? (Fast på morgonen när jag vaknade hade jag fått ovälkommet besök i mitt tält, en koloni svartmyror hade vaknat till liv och invaderat golvmattan i absiden. De kördes omedelbart ut och tältet flyttades hundra meter bort, ihop om att dessa kryp inte skulle hitta tillbaka).
Och så var det ju midsommar också, med traditionellt firande runt stången och tillsammns med små grodor och enerisnår.