torsdag, januari 01, 2015

Utvärdering av uppsatta mål 2014

Mål för mitt liv 2014
Kroppen: Lyckades inte så bra med att uppfylla dessa mål, har halvt slutat bita på naglarna, men det är allt.
- Röra på mig systematiskt och regelbundet varje vecka. Lägga tid på det.
- Äta och sova regelbundet, vara snäll mot mig själv.
- Sluta bita på naglarna.
Själen: Här har jag lyckats bättre, jag har ägnat mycket tid åt skapande och kreativitet under 2014, verkstaden är fixad. Jag har sett till att få hjälp när jag har behövt det, terapin har lyft min självkänsla ett snäpp. Sedan har jag kraschat tillfälligt i november, men är på god väg att kravla mig upp. Och jag är inte alls så utmattad 2014 som förra året, men jag kan bli mycket bättre på den punkten.
- Återhämta mig, komma ikapp mig själv.
- Ägna tid åt skapande och kreativitet. Sätta igång min verkstad och ateljé. Fotografera och vara ute i naturen.
- Terapi när jag behöver det.
Vänner: Jag har vårdat de relationer jag har och lärt känna två nya kompisar under 2014. Uppskattar att jag har lärt känna Fia som jag får slöjda ihop med och Wilda som jag har så mycket gemensamt med.
- Ta tid för mina vänner, fördjupa de relationer jag har och försöka fånga upp några vänner som jag inte träffar så ofta.
Rekreation: Min sommar var bra, både tält inköp och Sardinienresa blev av. Tältade inte lika mycket som jag hade velat, på grund av svanskoteskadan. Men några härliga turer blev det, ensam och ihop med bästa sortens vän och hennes familj. Odlingslotten, tja den fick inte den omvårdnad som jag hade önskat att den skulle få, men rabarber blev i alla fall planterade och jag gjorde lotterna vårfina och satte potatisen.
- Rensa upp i odlingslotten, fixa den fin, så frön och plantera.
- Köpa nytt tält för pengar jag fick när jag fyllde år, göra korta campingturer på helger under våren-sommaren-hösten.
- Åka på min drömresa, som i år går till: Sardinien och Korsika. Första veckan tillsammans med bonusfamiljen och vi kommer att hänga på Sardinien. Det skall bli så kul! Efter det skall jag resa runt på egen hand runt på öarna i lagom takt. Det känns spännande och lite pirrigt.
Ekonomin: Jag ökade inte mitt kapitalsparande, utan står kvar på 2000 kr/mån, har lyckats spara 3000 kr/månad fram till Sardinienresan därefter blev det mer sporadiskt...Jag har investerat i takskenor och teflonkastruller fick jag av PJ's när de så lämpligt bytte spis.
- Kapitalförsäkringen står för det långsiktiga sparandet, med 3000kr/mån. Spara 3000 kr/månad på special sparkontot, för att finansiera drömresan bland annat.
- Investeringar jag behöver eller önskar göra: Skena till taket, vardagsrumsmatta, hjul till soffbordet, en låg sideboard/multimediabänk i ek, ny TV, ny teflonkastrull.
Lägenheten: Jag har ställt i ordning arbetsrummet och köpt in en del verktyg. Är på väg att köpa in knivarna, leverans väntas till slutet av januari. Skenan sitter i taket, men inget drapperi är ännu sytt. Jag diskar oftare än förrut, diskar varje vecka, till och med flera gånger per vecka. Ett stort genombrott i mitt liv som bidrar till min självkänsla på ett positivt sätt. Jag städar inte varje vecka, men det blir inte längre så stökigt att jag inte förmår att fixa städningen om jag får oväntat besök med tre timmars förvarning. Jag har bara en påse tvätt som gräns nu för tiden innan jag tvättar, så det funkar bra. Det bökiga är att få in den rena tvätten i garderoben...
-Ställa i ordning arbetsrummet/ateljén, köpa in figursåg och en del verktyg framför allt en bandkniv och skedknivar i olika storlekar och en yxa. Sätta upp en skena i taket och vid sängen, sy ett drapperi.
- Diska varje dag, städa och tvätta varje vecka, dammtorka en gång i månaden.
Jobb: Jag klarade av att avsluta gamla jobbet på ett bra sätt och jag kunde efter ett tag se att det dysfunktionella där inte berodde på mig, vilket jag också efteråt har fått bekräftat av en fd. kollega där. Jag minns de framgångsrika projekten som jag trots allt lyckades genomföra under den korta tid jag arbetade på förskolan. Jag började på mitt nya jobb, ganska sliten, jag hann inte återhämta mig på de tio dagarnas ledighet mellan jobben, men jag var nyfiken och redo att lära mig nya saker. Jag har varit en hyfsat bra förebild och gjort många bra saker på nya jobbet, men har inte lyckats fullt ut med stresspålägget. Sanningen är närmare totalkrasch. En föräldrakonflikt satte igång en lavin av reaktioner. Fördelen med det var att min chef fångade upp mig och skickade mig till Feelgood, nu har jag påbörjat processen att sänka min ambitionsnivå och det är bra för mig.
- Avsluta mitt gamla jobb på ett bra sätt, med huvudet högt och försöka knuffa bort känslan av att ha misslyckats. Det finns många anledningar till att det inte funkade för mig och allt beror inte på mig. Skall hitta vila i det och minnas de goda stunderna.
- Börja mitt nya jobb, utvilad och nyfiken på att lära mig något nytt. Lägga mig på en rimlig ambitionsnivå som jag klarar av att hantera, utan att få stresspåslag. Ha kul och se det goda runtomkring mig. Vara en förebild för barnen och för kollegor.
Kyrkan: Det har jag gjort bra, avsade mig ansvaret för söndagsskolan. Har gjort vissa punktinsatser: slöjdat lite, deltagit på en del gudstjänster och hoppat in på söndagsskolan bara en gång på ett helt år.
- Ta en paus från det regelbundna görandet, för att jag behöver återhämta mig. Satsa på en del punktinsatser istället.