fredag, januari 02, 2015

Strävandemål för mitt liv under 2015

Under det här året behöver jag göra vissa förändringar i mitt liv för att jag skall kunna bli den person jag vill vara och orka utnyttja min fulla potential. Det är inte mål som jag måste uppnå under året för att vara en lyckad människa, utan mer riktlinjer för hur jag vill leva och bli som person. Jag vill sträva efter att må så bra jag kan under 2015, göra det jag kan för mig själv och andra, ta hand om min kropp så bra som möjligt, sänka kraven och pressen på mig själv och vara så kreativ och slöjdig som jag bara orkar och kan vara.

Ekonomi:
- Sparande och investeringar jag behöver göra under året.
  • Öka mitt kapitalsparande till 3000kr/månad
  • Spara 3000kr/månad till sommarens resor
  • Köpa ett träningskort för 2015
  • Köpa tyg till drapperi i arbetsrum, vardagsrumsgardiner och sideboard
  • Köpa verktyg till träslöjden i ateljén
Jobbet:
-Jag behöver sänka min ambition utan att bli en dålig pedagog.
  • Feelgood
  • Samtal med min chef
  • Bli duktig på att sätta mig själv främst, inte göra andras uppgifter bara för att saker skall bli gjorda
  • Säga nej oftare
  • Begränsa min egen planering till 4 timmar per vecka
  • Träna regelbundet
Kroppen:
- Jag behöver sänka min stressnivå i kroppen och hjälpa kroppen slappna av, jag skulle må bra av att gå ner i vikt.
  • Hålla en jämn dygnsrytm hela veckan, hela året
  • Inte ta med mig jobbet hem eller in i relationer
  • Minska sockerintaget
  • Yogaträna regelbundet samt göra små yogaövningar dagligen
  • Gå på massage
  • Slöjda på någonting varje vecka
  • Promenera varje vecka
  • Träna regelbundet
Själen:
- Bearbeta det som behövs och förstärka nya tankebanor.
  • Feelgood
  • Terapi
  • Rita och skriva
  • Utmana gamla tankemönster
  • Yoga
  • Focusera på det vackra, ljusa och hoppfulla
Fritid:
- Jag behöver avsätta "egentid" i almanackan varje vecka, helig tid för roliga saker som är bra för mig och som jag tycker om.
  • Resor
  • Promenader
  • Odlingslotten
  • Vänner, relationer
  • Slöjd och annat kreativt skapande
  • Kyrkan
  • Fotografera vackra saker
  • Laga god mat
  • Teater, konserter, bio, DVD film, museer
  • Läsa böcker
  • Heminredning
  • Bada
  • Campa, ensam och tillsammans med vänner
  • Upptäcka fler öar i skärgården
  • Njuta
Vänner:
-Vänskapsrelationer är viktiga att vårda och förtjänar en egen punkt.
  • Vårda de relationer som jag har och som är ömsesidiga
  • Lägga mindre tid på de "vänner" som bara baseras på att jag tar initiativ till kontakt
  • Campa mer med alla vänner som vill hänga med
  • Utveckla de nya vänskapsrelationer som jag fick under 2014
  • Slöjda mer tillsammans med vänner och annat trevligt knytt
  • Lära känna en person till under året och utveckla den relationen 
Miljö:
-Återvinning och hållbarhet.
  • Äta mer ekologiskt och bara köpa ekologiskt kött
  • Återvinna mer, rensa och skänka bort saker i större utsträckning
  • Övergå till miljömärkta rengöringsmedel
  • Skaffa diskpropp till sköljvasken/diskbalja