torsdag, juni 25, 2015

Mönster- Montly Makers juniutmaning

Då var det dags igen, Montly Makers utmaning under juni månad var mönster. Jag har levt ett väldigt intensivt liv under juni, det har varit mycket på jobbet och jag har festat mycket. Okey det där lät inte så bra, stor arbetsbelastning och festande?! Men ni kan som vanligt vara helt lugna, inget drickande har förekommit utöver en 25 cl päroncider som hade en alkoholkoncentration på 4,5 %. Det har helt enkelt varit många trevliga fester av de skötsammare slagen, studentfester, personalfest, familjeknytis på jobbet och 40-års fest för bästa sortens vän. Utöver det pressade jag in mycket jobbsaker och en kurs i Rakubränning på Ågesta. Men ett par kvällar har jag jobbat med Montly Makers utmaningen.
Jag började med att göra ett grafiktryck. Jag hittade ett vaxat papper i min skapandegarderob. Jag ristade ett landskapsmönster på pappret med en torrnål. Sedan knycklade jag ihop pappret till en boll och slätade ut det igen, för att få till krackeleringarna. Rollade på svart oljefärg och torkade av överflödet. Sedan lade jag bilden på ett vaxpapper och körde den igenom tryckpressen. Borde kanske ha försökt torka av överflödsfärgen lite till, bilden blev lite för svart på vissa ställen för min smak. Är väl så där nöjd med resultatet.
Jag har också roat mig med att göra olika tusch sträck/mönster med hjälp av en antik reservoarpenna som jag doppade i flytande tusch och ritade streck i olika riktningar. Min tanke var att det skulle se ut som glest, vävt tyg som någon just har slitigt itu. Det var ganska tålamodsprövande och svårt att rita jämna linjer (och utan att droppa tusch) med reservoarpennan. Provade att rita strecken med en vanlig penna men det blev inte alls lika bra, så jag övergick till att öva med reservoarpennan. De här två bilderna gillade jag bäst av de jag lyckades göra. 

En annan kväll satt jag bara och kluddade lite med en tuschpenna och sedan fyllde jag i de olika mönstren med akvarellpennorna som jag har på skrivbordet. Det blev väl inte heller en bild jag skulle sätta upp på väggen men den sysselsatte mig.