söndag, augusti 23, 2015

Måluppfyllning juni-augusti


Ekonomi:
- Jag vill leva ett rikt liv, unna mig saker utifrån mina ekonomiska förutsättningar. Spara ihop pengar till en resa/år, en vardagsrumsmatta, täljknivar och kreativa kurser.
  • Jag hade bra med pengar under de här månaderna. Det har varit mycket ekonomiskt fördelaktigt att vara utan kontokort i 75 dagar. Man sparar mycket pengar när man inte kan impulsköpa grejer, så det var kanske det bästa som kunde hända mig. Goda vänner och en kollega har lånat ut/växlat in elektroniska pengar till kontanter så jag har inte behövt svälta som tur var. Turerna kring kontokortet har varit frustrerande och en källa till ilska, men nu gläder jag mig åt att ha ett fungerande kort igen.
  • Jag har inte ökat mitt kapitalsparande till 3000 kr/månad den här månaden heller, det är något jag bör göra framöver. En vacker dag styr jag mina steg mot banken.
  • Eftersom jag inte hade något kontokort under resan till Portugal och Spanien, så shoppade jag säkert inte lika mycket som jag hade gjort annars. Mitt resesällskap fick betala allt...he, he, he...Nej då så illa var det inte. Jag förde över alla mina sparpengar till honom och han tog ut kontanter åt mig på plats. Vi förde kassabok och skall göra upp slutbetalningarna när alla hotellräkningar kommit. Det är då jag upptäcker om semesterbudgeten höll...
  • Har slutat nojja över restskatten, shit happens!
  • Den här månaden har jag betalat glaskursen som börjar igen den 31 augusti och så har jag anmält mig till en keramikkurs. Jag har beställt en cykelvagn, Cycargo. Jag tror den kommer att underlätta mitt liv (iallafall matinköpen). Måste bara ta cykeln till cykeldoktorn och byta bakhjulet.
  • Jag har inte köpt tyg till drapperi i arbetsrum, vardagsrumsgardiner och sideboard, pga. övriga investeringar som jag gjort. Jag har heller inte köpt verktyg till träslöjden. Man kan undra när andra investeringar skall klinga bort, så att jag investerar mina pengar på sådant som är planerat.
Jobbet:
-Jag har sänkt min ambition utan att bli en dålig pedagog, det har faktiskt gott ganska bra.
  • Jag har försökt styra upp planeringen på jobbet efter den nya ordningen och försökt få alla delaktiga i arbetssättet. Det går bra även om jag inte är helt duktig på att leda.
Kroppen:
- Jag behöver sänka min stressnivå i kroppen och hjälpa kroppen slappna av, jag skulle må bra av att gå ner i vikt.
  • Hålla en jämn dygnsrytm hela veckan, hela året. Detta är jag riktigt dålig på. Behöver verkligen prioritera detta område.
  • Inte ta med mig jobbet hem eller in i relationer. Det har jag klarat halvbra så här långt. En del saker oroar mig och det solkar fritiden.
  • Minska sockerintaget, fortfarande inte stor framgång där. Har väl inte gått så där superbra.
  • Badar i Mälaren och promenerar en del, men jag måste bli bättre på att röra mig. Astman ställer till med problem. Jag har svårt att andas, vet inte varför den blivit sämre?! Att träna regelbundet, det målet har jag verkligen inte rott i land än. Jag är inte särskilt engagerad i att åstadskomma en förändring på det området, men jag behöver göra det, för jag är värd det. Fortsätter dock Friluftswalka med min vän Tea. Är så tacksam för det. Ren glädje är ordet!
  • Själen:
    - Jag mår bra!
    • Jag är lite nedstämd i min grundnivå, men vem är inte det så här års?! Av olika anledningar är jag speciellt låg just nu, kanske mest för att arvsskiftet aldrig blir klart. Just nu är det mitt fel. Jag vet inte hur jag skall göra? Vill bli utköpt från en stuga som jag inte vill ha, men jag vet inte hur man gör.
    • Mitt sekretessskydd kommer troligen att dras in. Jag lämnade in mina "åsikter" till beslutet i tid, men det finns egentligen inget hopp om att skatteverket skall ändra sitt beslut. Det får bli som det blir, jag har gjort allt jag kunnat- mer kan jag inte göra.
    • Har bara campat på Bredängscamping i år. Nästa år vill jag campa mer. Jag mår bra av att vistas i naturen.
    Fritid:
    - Fortsätter avsätta "egentid" i almanackan varje vecka, helig tid för roliga saker som är bra för mig och som jag tycker om.  
    • Monthly Makers är projekt jag gillar att lägga ner tid på. Under juni månad var temat mönster och mitt verktyg blev pennor och tryck, under juli var temat rymden och eftersom jag var på resande fot då fick mitt bidrag bli ett foto från flygplanet. Augustis tema var textil, jag sydde en kudde med en hund på och deltog på afterwork crafterism och sydde slagordet: " Mer lek åt folket!".
    Vänner
    -Vänskapsrelationer är viktiga att vårda och förtjänar en egen rubrik.
    • Mitt mål är att lära känna en ny person under året och utveckla den relationen. Vi har umgåtts både planerat och spontant, det känns roligt.
    • Jag har också fördjupat kollegiala relationer, det är givande både på en professionell nivå och på en privat nivå. Jag får ut mycket av våra samtal, reflektioner och allmänt häng och flams.
    • Jag har genomfört årets resa tillsammans med min vän, det gick bra och vi fick se fantastiska byar och städer i norra Spanien och Portugal.
    Miljö:
    -Återvinning och hållbarhet.
    • Äta mer ekologiskt och bara köpa ekologiskt kött. Jag har ätit god mat, speciellt under resan. Tapas, kyckling i citronsås och anka med äppel- och blåbärssås förgyllde resan. Den Ekologiska hamburgaren var också helt grym! Eftersom resan var så lång har jag inte lagat så mycket mat själv, utan njutit av restaurangmat.
    • Återvinna mer, rensa och skänka bort saker i större utsträckning. Jag är skitdålig på det, vill rensa och göra mig av med saker, men just nu svämmar mitt hem över av alla dessa "bra att ha saker".
    • Jag har övergått till miljömärkta rengöringsmedel, när de gamla flaskorna har tagit slut har jag övergått till miljövänliga produkter. Just nu är Gysinge linsåpa min favorit, fungerar till allt.
    • Jag har skaffat diskpropp till sköljvattnet, är numer mycket sparsam med vattnet.