måndag, augusti 24, 2015

Montly Makers augustiutmaning: Textil


Min kollega på bästa jobbet tog med mig på afterwork craftivist och ölprovning på spritmuseet, (själv höll jag mig till rabarber musten). Solen sken och stämningen var på topp. Det var ett kul event som drog mycket folk och lite oväntat var det ju att kombinera ölprovning med hantverk. Det var Slöjd Stockholm som kom på den lysande idén och anordnade kvällen ihop med museet. En väldigt mysig kväll blev det och mitt sällskap var ju det allra bästa, dessutom var det kul att få brodera fritt. Uppgiften för kvällen var att brodera ett slagord, jag valde det djupaste slagord jag kunde komma på: "Mer lek åt folket!" Jag kan se det framför mig på ett plakat under en 1:a maj demonstration...

Mitt nästa projekt under Montly Makers utmaningen var tänkt att bli ett dekorationsbroderat hundhuvud, men det blev helt plötsligt en kudde istället. Broderade fritt utan någon direkt plan eller mönster. Kudden sydde jag ihop på symaskinen och sydde sedan langettstygn för hand runt kanten och gjorde tofsar till hörnorna. Jag gillar min nya kudde jättemycket och den var kul att brodera.