lördag, december 11, 2010

Konsten att njuta av livet

Mistral spinner och tar dagen som den kommer
Då jag studerar katten Mistral lär jag mig att ta dagen som den kommer och njuta av livet. Mistral är en sann livsnjutare och sådana som jag har mycket att lära av henne. Idag har jag kommit en bit på vägen, jag bloggar nämligen på min nya dator för första gången. Det märks ingen skillnad för er, men jag njuter av mitt nya, tystare tangentbord. Och nu när jag dessutom har lyckats installera min dator och fått allt att funka, känner jag mig nöjd med att försäljaren inte lyckades lura på mig deras "starta-upp-hjälp" för 900 kr. Trots att min nya dator saknar det lysande äpplet som min själ hade begär efter, är jag nöjd med mitt köp. Min Acer dator och jag är redan vänner och jag ser fram emot att skriva många nya inlägg på den. Med pengarna som blev över (då jag släppte min själs drömdator) köpte jag en extern CD-rom, en skrivarsladd och en fin symaskin. Jag fick dessutom tvåtusen kronor över, som jag kan köpa sytråd och julklappar för. Efter inköpen drabbades jag av den traditionsenliga shoppingångesten och fick välbehövlig briefingterapi vid köksbordet. Medan jag deppade över att min sparhög hade krympt, såg min terapeut så där mysigt nöjd ut över att jag faktiskt har utvecklats och klarar av att hålla en budget, spara och investera mina sparpengar på ett klokt och bra sätt. Att jag kan köpa saker som jag har längtat efter och behöver, tycker hon är strålande. Allt hon sa till mig är logiskt och sant, så jag hade inget annat val än att acceptera att jag är fantastiskt som har klarat av att spara ihop till en ny dator och en symaskin. Min shoppingångest sitter inte i lika länge nu för tiden, så nu kan jag lugnt ta efter Mistral och slänga mig i närmsta soffa, njuta av dagen, min egen duktighet och ta för mig av livet som ligger framför mig. Dessutom har jag hela livet framför mig att spara pengar på och redan när nästa lön kommer kan jag bygga på min sparhög igen. Så det så, som min vän Paulina brukar säga med bestämd röst.