onsdag, april 13, 2011

KBT-TÄNK

KBT – kognitiv beteendeterapi

Växa med KBTKBT står för kognitiv beteendeterapi och är en psykoterapeutisk behandlingsmetod som har sina rötter i både kognitiv terapi och beteendeterapi.
KBT bygger på modern forskning och är idag den terapiinriktning som har bäst vetenskapligt stöd vad gäller effektiva metoder för rad olika problemområden och diagnoser.
KBT utvecklades ursprungligen som en effektiv behandling av depression och ångest men har idag expanderat till att vara en effektivt verktyg vid förändrings- och utvecklingsarbete i de flesta sammanhang.

Jag har fått i uppdrag (egentligen från två håll) att KBT-tänka lite i vardagen för att förändra mitt liv. Igår hade jag terapi hemma i min egen trygga soffa och jag vet inte om det var terapin enbart som hjälpte mig att må bättre eller om KBT-tänk och jag klickar något alldeles förskräckligt bra. För idag är jag glad och inte alls deppig, igår såg det inte ut så och inte i förrgår heller eller för två veckor sedan. Jag fick i uppdrag att skriva fem lappar med positiva budskap om mig själv, om vad jag har och vad jag förmår. Jag fuskade lite och skrev tolv lappar. Jag är helt enkelt väldigt bra och duktig, jag har en massa grejer och jag förmår massa olika saker. Min terapeut tycker att jag skall tapetsera mitt hem med dessa lappar, men ger inte det ett lite egotrippat intryck? Hon hävdar att det knappt kommer att märkas och hon brukar ha rätt, det är ingen idé att argumentera mot det. Så jag har inget annat val än att testa och se. Jag har ju trots allt 62 kvm att sprida ut lapparna på och några skall vara på hemliga osynliga platser. Hittills har det bara varit roligt, det är ju uppmuntrande att skriva massa lappar om hur duktig man är och hur mycket man förmår och hur framgångsrikt man kan spara pengar. Nää, det har varit väldigt ångestladdat att utmana gamla tankemönster och att se bortom min ursprungsfamiljs syn på mig och deras felaktiga värderingar. Mådde rätt dåligt igår när jag pressade fram ord till lapparna, men idag känner jag faktiskt kraften i lapparna. Sanningen om vem jag är, vad jag har och vad jag kan, gör mig starkare, gladare och betydligt mindre deppig och rädd. Så jag rekommenderar att tapetsera lägenheten med  KBT lappar till alla som lever omgiven av kompakt mörker och dålig självkänsla. Tankarna om hur vi ser på oss själva och vad vi kan, påverkar insidan. Motvilligt erkänner jag det och hör i samma sekund min terapeuts välkända och lite retfulla röst i mitt huvud: " Vad var det jag sa?"