tisdag, maj 21, 2013

En vanlig dag på jobbet

En vanlig dag på jobbet innebär en hel del roliga saker. Det är inte alla som känner så inför sitt jobb, så jag har kanske tur. Alla dagar är inte briljanta förstås, det finns inslag som solkar ner arbetsdagarna. Men mitt motto är ju att "se det goda runt omkring mig" och om man fokuserar på det ser man guldklimparna mer än sotflagorna. Hur ser då en vanlig dag ut? Jo, jag börjar klockan åtta varje morgon, precis när frukosten är över. Ibland kommer barn instormande och vill skapa en ny planet, en raket eller bygga en cirkusmanege andra gånger drar jag ut på gården och rensar ogräs med barnen eller planterar ett frö eller sätter plantor i jorden. Vid nio tiden kan jag ibland bygga på SL-bussen med de yngre barnen, eller tillverka egenhändigt komponerad cement av: sand, tapetklister, lim och gipspulver. Vid elva tiden serveras lunch av varierad kvalité, diarré soppan tillhör inte favoritmaten men fisken brukar vara god. Efter lunchen läser jag en bok eller två och sedan leker jag lite grann (och rasten får inte glömmas bort, den är dagens viktigaste komponent har jag fått lära mig). Efter rasten väntar ett eftermiddagspass i ateljén, då får jag lära mig allt om det nya solsystemet som växer fram och så tillverkas cirkus-sjöjungfrufenor för fullt. Vid halv tre tiden serveras mellanmål och sedan får jag jaga barn om jag skall hitta några som vill gå in i ateljén. En dag i veckan hittar småttingarna in i min ateljé, då får jag ligga i om jag skall hinna med i svängarna. De utforskar miljön med hela kroppen och springer runt, runt, runt. De har så kul. Men oftast kan jag använda eftermiddagstiden till att beställa saker, reflektera, dokumentera och städa ateljén. Ibland får jag tid över och kan gå ut på gården och leka pirat och lära mig fäktas av piratkaptenen på Blåklockan.Vid halv fyra tiden slutar jag vissa dagar och andra dagar är jag kvar till klockan fyra, allt som oftast stannar jag ett bra tag efter att jag borde ha gått. Anledningen är antagligen att jag är långsam eller ambitiös. Så här ser en helt vanlig arbetsdag ut i mitt liv, visst blir ni avundsjuka? Det borde ni bli! Fast det var ju sant, jag struntade i att ta med sotflagorna, så det låter ju bättre än vad det är. Jag hoppas att höstterminen blir mindre sotig...