fredag, maj 24, 2013

Prag dag 2

Efter frukostbuffén på hotellet begav jag mig tillsammans med Tant Elisabet till en berömd leksaksaffär på andra sidan floden. Den stod omnämnd i guideboken som en sevärdhet och skulle ha ett stort utbud av lokala leksaker. I mitt huvud, såg jag en mycket stor butik framför mig, vet inte varför eftersom det i guideboken faktiskt stod att det skulle vara en liten butik. Vi höll på att missa den helt, för den var verkligen liten och obetydlig från utsidan. Insidan på butiken hade leksaker från golv till tak och det var en ganska imponerande syn. Köpte en speldosa, Elisabet shoppade desto mer. Efter leksaksbutiken hittade jag en trevlig hantverksbutik, med emaljkost. Den var trevlig, köpte ett roligt emalj halsband (en katt i tre delar). Sedan åkte vi spårvagn, bara för att se mer av Prag. Klev av när vi såg en butik med barnkläder. I samma stadsdel fanns en trevlig keramikbutik. Köpte ett trevligt rött fat där. Sedan åkte vi tillbaka till hotellet. Lämnade av dagens shoppingskörd och åt lunch på en restaurang i närheten av hotellet. Soppa till förrätt och lasagne till varmrätt. Hyfsat gott det med, inte det godaste jag har ätit i livet men mättande. Efter lunchen begav vi oss till en marknad och strosade runt där tills vi blev trötta och regnet drog in över oss, då tog vi fika paus. På väg tillbaka till hotellet tog vi fel spårvagn, klev av på fel ställe och irrade runt på inte den närmsta vägen till hotellet, så när vi väl var hemma igen var det skönt att krypa ner i sängen och se film på datorn, "En oväntad vänskap". Till middag åt vi romchoklad (och lite till)...