måndag, maj 16, 2011

Slöjdhandledareutbildning, kursdag 9


Idag var det den stora redovisningsdagen. Det var spännande och intressant att se vad alla kursdeltagare hade jobbat med i sina olika grupper. När kursen startade och jag först hörde talas om  kursmomentet; grupparbete stoppade jag hela grejen i mitt ångestfack i hjärnan och tänkte ja, ja det är se'n någon gång. Sedan kom den där dagen som var "se'n någon gång" och obehaget som jag trodde skulle komma, kom aldrig. Återigen hade jag oroat mig i onödan och målat fan på väggen som min kära terapeut brukar tycka att jag är så duktig på. Min grupp var helt fantastisk, jag är så glad att jag fick vara en del av den (och mycket tacksam till min hemslöjdskonsulent, som satte ihop gruppen). Grupparbetet har faktiskt varit det allra roligaste på hela kursen, det trodde jag aldrig. Det var oerhört givande att möta andra pedagoger, prata slöjd med dem och sätta ihop ett slöjdklubbs program. Det var en fantastisk upplevelse och vi blev väldigt inspirerade, så inspirerade att tiden på kursen inte räckte till så vi träffades en förmiddag över ett fika på Slussen. Redovisningen var också kul att hålla i. Vi hade ett bra program och upplägg och jag kände mig stolt över oss som grupp, men också över att få vara en del av allas redovisningar. Idag lärde jag mig att knyta fiskeknutar, kryddors goda egenskaper, att tid kan mätas på olika sätt, hur man gör en vävram av naturmaterial och att man kan bygga drakar av bara tidningspapper. Vilken spännande dag det blev, vad mycket vi lärde oss och vad kul vi hade.