lördag, maj 07, 2011

Städningens fem S

Städning är något som väldigt många tycker är otroligt tråkigt och ett nödvändigt ont (det ligger otroligt mycket sanning i detta påstående). Men på Internet är det någon som anser att städningen inte behöver vara en börda, om man vet hur man städar effektivt och har rätt hjälpmedel (det står nu helt klart för mig att nätet är fullt av galningar och att man måste vara försiktig när man är ute på Internet och Googlar). Samma källa har tagit fram en "mall" för hur man städar effektivt och skriver: "Oavsett vad du städar, lägenhet, förråd, garage eller annat finns det några städtips som kan vara extra bra att ha i huvudet, Städningens fem S" :

1. Sortera
Arkivera och märk upp sådant du ska spara, exempelvis garantier och bankpapper.
2. Spara
Hit hör saker med högt affektionsvärde liksom papper som du måste spara. Även de saker som du använder regelbundet.
3. Släng
Saker som inte är hela eller som bara sparats för att kanske användas igen skall slängas. Kläder du inte använt på ett år kommer du inte använda igen!
4. Skänk
Hela kläder som inte kommer att användas samt gamla möbler kan du ge bort, antingen till vänner och bekanta eller till någon hjälporganisation.
5. Sälj
Saker som du tror kan ge lite pengar kan du försöka sälja via exempelvis Tradera eller Blocket. Om ingen är intresserad skänker du istället bort sakerna.

Jag hänger med på punkterna 1-4, men undrar vem som vill köpa min hink med dammtussar? Skall ta tag i punkt 1-3 nu och se om jag kan ta mig igenom bråtet, i det som kallas lägenhet.

Ps. Så här i efterhand vill jag lägga till en punkt, baserat på min egen erfarenhet:

 6. Smärta
I min iver att vara ordentlig och ta hand om mig själv, ramlade jag ner från min loftsäng och rammade bokhyllan, innan jag slog i golvet. Jag känner att jag finns och är färgglad lite varstans på kroppen. Varje dag medför livserfarenhet som sagt, men det var tur att jag inte hunnit städa så mycket, jag är säker på att dammråttorna dämpade fallet lite. Ds.