måndag, maj 30, 2011

Slöjdhandledareutbildning, kursdag 10

Idag var det avslutning på slöjdcirkus utbildningen. Sista gången med gänget. Vi var ett väldigt bra gäng människor och utbildningen var rolig och inspirerande. Idag gjorde vi lite olika saker, endel gjorde färdigt sin korg och vi andra kunde välja olika saker att göra. Vi kunde göra pappersblommor (det var inte min grej), kronor i gräs slöjd, tälja stämplar och trycka vimplar. Dagen avslutades med att vi dukade upp till fest och gjorde en utställning med allt som vi hade gjort under kursens gång. Under hela kursen har vi varit väldigt bra på att fika och ha bordsgemenskap och idag var inget undantag. Vi hade vetelängder, sockerkaka, jordgubbar, smörgåsar, skorpor och hallonmarmelad. Det blev en fantastisk fest, men lite sorglig också för jag kommer att sakna alla fantastiska människor.

Det finns många godbitar att komma ihåg från utbildningen: Slöjdkonsulenternas inspirerande entusiasm över hemslöjd och slöjdande (de satte slöjd på agendan i mitt liv och det kommer jag bära med mig hela livet), jag lärde mig se att slöjd inte behöver vara komplicerat utan finns överallt i vardagen, att sätta rätt ord på barnens skapande/slöjdande och lyfta fram och medvetande göra skapandeprocessen. Och grupparbetet under fördjupningsdelen av kursen bär jag med mig i mitt hjärta. Det var en höjdar upplevelse. Min grupp var så himla bra och jag är så glad att jag fick vara en del av den och uppleva detta fantastiska. Det var oerhört givande och inspirerande att samtala med andra pedagoger om slöjd och skapande. Vi hade så roligt. De olika redovisningarna är förövrigt en skatt att ösa ur.

Nu är jag inte bara förskollärare utan slöjdcirkuspedagog också, jag suger på den karamellen ett slag och ler. Känner hur bra mitt liv är och hur fel mina parenteser hade, då de sa att jag aldrig kunde bli något. Den insikten är hur cool som helst!