lördag, oktober 15, 2011

Min granne fick oväntat besök

Jag fick en impuls för en vecka sedan, det var snarare som ett tilltal, men har fegat ur hela veckan. För att korta ner min historia och bara hålla mig till de intressanta detaljerna, så har jag känt hela veckan att jag ville ge mina nya grannar en blomma och hälsa dem välkomna till sin nya lägenhet. Svensk och feg som jag är har jag dock fegat ur varje dag, men så idag beslöt jag mig för att genomföra det jag inom mig kände att jag borde göra. Så jag tog en blomma från mitt fönster, skrev ett trevligt kort och ringde på dörren.

Det blev verkligen uppskattat av min nya granne som är väldigt trevlig och social. Och eftersom hon inte är född i Sverige bjöd hon genast in mig och visade mig runt i hela lägenheten och presenterade mig stolt till sina barnbarn som hon var barnvakt åt. Hon och hennes man flydde från kriget i Serbien för si så där tjugo år sedan och har bott på de flesta ställen i Sverige innan de slutligen hamnade här i min förort och nu slutligen i min trappuppgång. Det blev ett långt samtal om krig, solidaritet, orättvisor, livsglädje och möjligheter. Vilket privilegium det var att få ta del av hennes livsberättelse. Det berörde mig och jag är glad att jag följde min inre röst och ringde på. Jag fick både fika och lunch innan jag gick hem för att ta itu med städningen inför eftermiddagens besök av goda vänner. Jag tror att mitt oväntade besök gladde henne mycket. Små saker som vi gör för varandra sätter spår i människors liv och kan förändra situationer och verkligheter. Ta tillvara ögonblicken som korsar din väg och gör ett avtryck i människors liv och nästa gång det flyttar in en granne i dörren bredvid gå dit med en blomma!