fredag, juli 15, 2011

Mt. Rushmore and Badlands, dag 13

Idag har vi varit och tittat på gamla och döda presidenter i sten, Mt. Rushmore med andra ord. Det fanns en trevlig promenadspång runt hela området, som vi gick trots värmen. Det fanns skyltar längs vägen om de olika presidenterna och om hur skulptören Gudzon Borglum gick tillväga för att skulptera fram presidenterna ur berget. Det var inte Michelangelos finlir precis, dynamit användes för att få bort det mesta av berget och sedan var det väl lite finlir på slutet. Jag shoppade några delstats tygmärken till min rygga och sedan drog vi iväg mot Badlands National Park. Ett besök jag var lite motvillig till först, men så här i efterhand var det värt att vara medpassagerare på den trippen. Fantastisk natur och mäktiga vyer. Dessutom shoppade jag ett rakubränt kors och åt min första bisonoxeburgare där, gott.