söndag, juli 03, 2011

Resdagen, den första etappen på USA resan

Ja, idag är alltså den stora resdagen. Klockan 11.15 lyfter planet om det avgår enligt tidtabell. Jag vaknade 05.54, lite för tidigt för min smak. Antar att det kan klassificeras som resfeber och mitt resesällskap kräktes i natt, vi får se hur det här går. Så här i efterhand hade kanske avreseskydd varit en cool grej att ha? Men kan verkligen en lite släng av eventuell magsjuka stoppa erfarna resenärer som oss, ja det återstår att se.

x- antal timmar senare...Landat på JFK, New York

Mitt ressällskap mår bra igen och flygresan gick jättebra. Vi hade turen att få uppgraderad status på våra flygbiljetter vid incheckningen, bättre benutrymme, bättre mat och bättre hörlurar. Vi hade tur och plötsligt känner jag att vår resa började rätt bra trots allt. Vi passerad tullen smärtfritt och fick våra väskor och sedan var vi helt jättevarma. Långbyxor, tröja och jeansjacka var inte rätt kläder i ett väldigt varmt och fuktigt NEW york. Vi bor på Hotell Jane i en liten skrubb, tack och lov inredd med luftkonditionering, platt TV och trådlöst Internet. Men vill jag öppna min resväska får jag gå ut i korridoren. Kvällen spenderade vi i en park som är byggd på ett gammalt rälsområde uppe i luften bara några kvarter bort. Vi åt vår väldigt goda mango sorbe med skedar som vi efter mycket möda fick gratis på ett café. En vädigt bra första dag.