torsdag, juli 07, 2011

San Fransisco, dag 5


Vårt första stopp i San Fransisco var på en gammal spansk missionsstation, St. Clara som numer ligger i ett universitet område. Fantastiskt fina blommor och planteringar och rosorna doftade underbart.
Vi åkte vidare till ett väldigt viktigt garage, mitt ute i ett helt vanligt bostadsområde. Det här garaget är så välkänt att det står om det i guideböcker världen runt, det var där Hewlett-Packard startade. Aha, säger ni, dom! Dem var/är, har jag lärt mig, grundbulten för utvecklingen i Silicon Vally.
Jag har sett "The Rock" och "Flykten från Alcatraz", så för mig var det verkligen en upplevelse att äntligen få resa till ön och uppleva Alcatraz från insidan. Fängelseön är i dag ett naturreservat. Den guidade turen där var fantastisk och väldigt intressant. Det var en mycket trevlig eftermiddag, men aj vad solen brände oss under båtturen.