lördag, juli 17, 2010

Dag 3 av 7


Storforsen
Det skulle vara sol idag enligt norska web-vädret, men vi vaknade till en väldigt grå och blåsig dag. Innan frukost gjorde vi matsäck. Vi och vi kan diskuteras, min vän gjorde det mesta medan jag duschade. Men jag hann hjälpa till med att skära grönsaker till lax- och bacon salladen. Vi gjorde smörgåsar till fikat och packade falukorv till grillningen. Ja, om ni inte har fattat vinken så ska vi på utflykt idag, till mitt smultronställe, Storforsen.

Första fika pausen gjorde vi utanför Älvsbyns folkhögskola, nostalgi för oss båda, smörgåsarna och det varma teét smakade gott. Kanske inte den vackraste platsen på jorden att fika på, men många fina minnen väcktes till liv igen.Efter fikapausen färdades vi längs slingriga småvägar, mestadels grusvägar, utsikten och vyerna klagade vi inte på. Vi sänkte farten på bilen för att riktigt kunna njuta av allt det vackra vi såg längs vägen. Vi hade tiden på vår sida, hela dagen låg framför oss.

Vid Fällforsen stannade vi för en frukt paus. Njöt av vackra vyer, strålande sol och djupröda, söta körsbär. Det var nu jag började känna på mig att det skulle bli en alldeles strålande utflyktsdag. De gråa molnen skingrade sig och gav plats för solens värmande strålar. Via kontakter, fick vi reda på att det skulle bli växlande molnighet vid Storforsen och sol klockan 16.00. Hoppfullt med andra ord. Men det är bättre foto-förhållanden om det är mulet, så inget ont som inte för något gott med sig. En till liten utflykt hann vi med innan vi styrde bilen ner till

Storforsen,café Skogsälvan. Nu trodde ni säkert att vi stannade till och fikade en tredje gång men det gjorde vi faktiskt inte, även om det fanns chokladkaka där. Det var nära, men vi stod emot frestelserna mycket ståndaktigt om jag får säga det själv. Vi tittade på jättesöta små kaniner, inte sötare än Elanor förståss, men söta. Efter de söta kaninerna var det äntligen dags för Storforsen. Älvens mäktiga brus omgav oss vart vi än vandrade, oavsett om vi följde vandringsledens träspångar eller hoppade fritt bland stenar och klippor. Jag älskar Storforsen för dess vilda landskap, för älvens våldsamma framfart och för de stilla bäckarnas porlande, för stillheten och lugnet, känslan av att ha stället för mig själv för trots att parkeringen är full så är det aldrig tätt med folk. Storforsen erbjuder allt, stillhet, vackra vyer, bad, grillning, picknick, möten med människor, spänning. (Nästan allt när jag tänker efter, jag hade noll staplar på mobilen hela dagen och kunde inte skicka MMS till mina vänner. Det var tur att jag hade kameran med mig. 

Det blev en dag av lättsamma och djupa samtal, naturupplevelser, bad, måltidsgemenskap, möten med människor, grillning över öppen eld, nya sår på knät och en stukad fot. En underbar dag helt enkelt, även om såren och den stukade foten var ett misstag.